وقتی سخن از عدالت می‌شود

از شعارهایی که در نزدیکی انتخابات بسیار شنیده می‌شود، رعایت عدالت است (جام جم). و اینک آن‌ها که دم از عدالت می‌زنند با در دست داشتن رسانه‌ی ملی و استفاده از این رسانه به عنوان منبعی برای تبلیغات به نحو احسن رعایت عدالت را نشان می‌دهند!!!

نقل شده است که آقای خاتمی در دور دوم انتخابات با اینکه چندان مایل به حضور نبود ولی به دلیل  احتمال کاندیداتوری از اسفند سال قبل از انتخابات، به رییس دفتر خود توصیه می‌کنند که تا بعد از انتخابات، هیچ سفری اعم از داخلی و خارجی برنامه‌ریزی نشود (نواندیش، خاطره‌ای از آقای خاتمی و تبلیغات انتخابات). حال خود شما میزان سفرهای داخلی و خارجی و همچنین جشنواره‌های خبر ساز  این دوره را که بعضا پخش مستقیم هم می‌شوند، با آن دوران مقایسه کنید.

 در چنین محیطی که سایر رقبا فرصت چنین تبلیغات گسترده‌ای را در رسانه‌ی ملی ندارند، روی آوردن به رسانه‌‌‌ی اینترنتی یکی از راهبردها است و در حال حاضر حامیان میرحسین موسوی در فضای وب رشدی فزاینده‌ای دارند (نواندیش).

در زمان، رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا نیز،  باراک اوباما بهترین استفاده از این محیط مجازی را برد. به طوری که در این مدت، در وب سایت حامیان باراک اوباما بیش از 2 میلیون نفر، مشخصات خود را برای حمایت از کاندیداتوری وی اعلام کردند. بیش از 400 هزار بلاگ اینترنتی فرستاده شد و بیش از 35 هزار گروه حامی اوباما در محیط اینترنت به ثبت رسید (رید رایت وب). و زمانی که باراک اوباما به عنوان سناتور اعلام آمادگی برای کاندیدا شدن، کرد، وب سایت رسمی او آماده شده بود و این نشان از اعتقاد قلبی وی  بر موثر بودن این محیط بوده است (بی بی سی).

حال سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که تا چه اندازه در کشور ما تبلیغات اینترنتی مفید است؟ و اینکه مهمترین راهکار در این شرایط چه می‌تواند باشد؟

منتشر شده در شماره ی بیست و سوم وب سایت روزنامه

/ 2 نظر / 5 بازدید
زینب

سلام. از اونجایی که اصلاح طلبان ابزار زیادی برای تبلیغات ندارند و صدا و سیما ( همان رسانه ملی خودمان !!!!) کاملا در اختیاار احمدی نژاده چاره ای به جز تبلیغات اینترنتی نداریم.و امیدوارم که مفید باشه. من حتی توی روزنامه خوندم که اوباما با عضویت در فیس بوک هم آرای زیادی به دست آورده.